Sunday, September 5, 2010

Komponen Rancangan Perniagaan

Rancangan perniagaan mengandungi empat bahagian yang utama iaitu bahagian pengenalan, bahagian perniagaan, penyata kewangan dan lampiran.

1.Bahagian pengenalan
  Bahagian pengenalan meliputi tajuk muka utama, kandungan dan ringkasan eksekutif. Elemen-elemen ini memberikan pembaca-pembaca maklumat-maklumat yang penting  tentang syarikat serta dimana data relevan terkandung dalam rancangan perniagaan. Muka utama adalah untuk memaklumkan kepada pembaca apa yang mereka akan baca dan membekalkan maklumat berhubung perniagaan. Menyenaraikan nama orang yang menyerahkan rancangan perniagaan, nama perniagaan, logo syarikat, alamat, nombor telefon, faks dan alamat e-mel perniagaan.

   Kandungaan mistilah lengkap tetapi ringkas di mana ringkasan dokumen memaklumkan pembaca tentang rangangan organisasi lalu membantu menjejaki beberapa bahagian spesifik rancangan ini. Setiap muka surat mestila dinomborkan begitu juga pada bahagian atau seksyen utama dan sub-seksyen yang penting. Ringkasan eksekutif meliputi satu atau dua muka surat dan mesti dianggap sebagai dokumen penting yang berasingan.  







No comments:

Post a Comment