Wednesday, September 8, 2010

Bahagian Perniagaan

Bahagian ini menerangkan secara terperinci tentang bagaimana sesuatu perniagaan itu akan beroperasi.
  
   Terdapat beberapa komponan dalam bahagian perniagaan iaitu industri, syarikat, produk, analisis pasaran, rancangan pemasaran, pengeluaran/operasi dan rancangan pengurusan.

   Industri memberi gambaran tentang keseluruhan industri yang diceburi. Ia mengambarkan sama ada jumlah pasaran produk yang ditawarkan itu besar, cepat berkembang  atau ianya merupakan satu struktur industri yang menarik.

  Syarikat menerangkan sejarah perkembangan syarikat dengan jelas tentang status silam dan kini tujuan organisasi, visi, misi dan hala syarikat serta bagaimana ia akan mengecapinya.

  Produk ialah bahagian yang menerangkan dengan jelas apa yang dijual oleh perniagaan atau usahawan. Bahagian ini juga bukan sahaja membolehkan pembaca memahami tentang produk tersebut, tetapi juga dengan jelas  menerangkan mengapa produk ini akan berjaya di pasaran.

  Analisis pasaran memperluaskan lagi butir-butir yang telah disebut dalam bahagian industri.

  Rancangan pemasaran menerangkan dengan teliti bagaimana rancangan perniagaan boleh menarik, mendidik serta mengekalkan pelanggan. Ia menggambarkan bagaimana jualan produk dibuat dan bagaimana usahawan boleh mencapai sasaran syer pasaran.

  Pengeluaran operasi pula menerangkan dengan teliti bagaimana produk yang dikeluarkan disediakan dan sumber-sumber yang diperlukan untuk menyempurnakan pemprosesan.

  Rancangan pengerusan perlu mengenal pasti siapakah kakitangan utama, kedudukan-kedudukan dan tanggungjawab. Rantaian perinta dan autoriti serta bagaimana kakitangan berinteraksi untuk mencapai matlamat dan kejayaan perniagaan.

No comments:

Post a Comment